Lackar om masten till Gillan med XtreemCoat (Coelan).

Jag beslutade mig i höstas för att göra ngt åt Gillans trämast som inte var orginal,  masten blev tyvärr felaktigt dimensionerad (-80) då den inte blev ändamålsenligt gjord till Gillan och jag vet inte varför. Masten är tillverkad av Mats i Hudiksvall och är välgjord i riktigt fint virke.

Min önskan är en lättare mast med sin ursprungligt nätta 3/4:s riggning fast modifierad till en typisk 6mR rigg. Detta medför att:

1.främre förstaget tas bort då det låser masten från trimning.
2. Förstaget höjs 1.5m för att få en större förtriangel till en 105% fock.
3. flytta ner toppvanten från toppen till förstagsinfästningen, gissar att vanten gick i topp för att kunna segla med en "drifter" på främre förstaget(som gick i topp).
4. Montera fiol.
5. Kanske ta bort främre undervantet (masten står på däck så vi får se).
6. Backstagens skenor med spakar byts mot winch för korrekt trimning av förstagssagg.



Masten vars godstjocklek  var samma oavsett diameter, gjorde den alltför tung i toppen, efter diverse efterforskning om tumregler beslöt jag mig för att hyvla ner den till rätt dimension, till slut blev det 20kg trä efter att ha sparat och vägt spånen.

Gammalt beslag
Toppbeslaget åkte i soporna då det var helt fel, dessutom vägde det 7,5kg.
Ursprungligen var det bara en träklots i toppen.

När det gäller val av lack så har jag tidigare kört med Epifanes men tänkte att en underhålsfri mast hade varit fint och då finns ju bara Coelan, trodde jag...
tills jag träffade Jesper på CYS som säljer samma produkt fast under ett annat namn (XtreemCoat) och med mer anpassade betser och support med kunskap om lacken.

Masten lackad med XtreemCoat (Coelan) och det nya beslaget som Evert bygg

Telefonstolpen --> smäcker mast.

Det fanns mycket att ta bort i toppen.
Vårtorna pålimmade där de små Anderenwincharna skall sitta.
Betsen från XtreemCoat visade sig ha den perfekta nyansen av gulnad gran med lite orange i.

Dags för långpromenad genom staden med nylackad mast.


Läs även andra bloggares åsikter om <a href="http://bloggar.se/om/Coelan" rel="tag">Coelan</a>, <a href="http://bloggar.se/om/XtreemCoat" rel="tag">XtreemCoat</a>, <a href="http://bloggar.se/om/ytbehandling" rel="tag">ytbehandling</a>, <a href="http://bloggar.se/om/tr%E4mast" rel="tag">trämast</a>, <a href="http://bloggar.se/om/tr%E4b%E5t" rel="tag">träbåt</a>, <a href="http://bloggar.se/om/nylackad" rel="tag">nylackad</a>, <a href="http://bloggar.se/om/lack" rel="tag">lack</a>, <a href="http://bloggar.se/om/Gillan" rel="tag">Gillan</a>, <a href="http://bloggar.se/om/Classic+yacht+service" rel="tag">Classic yacht service</a>, <a href="http://bloggar.se/om/CYS" rel="tag">CYS</a>, <a href="http://bloggar.se/om/Jesper" rel="tag">Jesper</a>